- Wyszukajcie w Internecie lub na płycie DVD "Symetria osiowa" objaśnienia pojęcia symetria. Jak w jednym zdaniu moglibyście określić symetrię - niech każdy z was zapisze swoją odpowiedź na kartce. Następnie porównajcie swoje zapisy i stwórzcie jedno wspólne hasło dla wyrażenia symetrii.
- Poszukajcie wokół siebie przedmiotów codziennego użytku, które są symetryczne i sfotografujcie je lub przynieście je na zajęcia. Zorganizujcie wystawkę "Witaj symetrio!!!". Udowodnijcie, że każdy element wystawki posiada oś symetrii.
- Przygotujcie z papieru następujące figury:ü różne trójkąty np. prostokątny, równoboczny, równoramiennyü kwadrat i prostokątü równoległobok i rombü różne trapezy i inne czworokątyü pięciokąty i sześciokąty foremne.
- Stosując odpowiednie zgięcia papieru, sprawdźcie, ile osi symetrii mają te figury. Czy możesz podać figurę, która ma tylko jedną oś symetrii, dwie, trzy lub nieskończenie wiele. Może jest figura, którą nie można nazwać osiowosymetryczną. Pogrupuj właściwie papierowe figury, a uzyskane wnioski zapisz w odpowiedniej tabeli.
- Z gotowych elementów zestawu Pentomino i wielokątów ułóż mozaikę symetryczną ze względu na kształt i kolor. Zrób zdjęcia efektom twojej pracy.
- Na podstawie dotychczas zgromadzonych informacji oraz wykorzystując zasoby internetowe zaprezentujcie przykłady świadczące o występowaniu symetrii w różnych dziedzinach życia np. przyrodzie, architekturze, matematyce, sztuce, sporcie, języku polskim
- Zaprojektujcie i wykonajcie plakat "Świat pełen jest symetrii". Liczę na waszą pomysłowość!!! Przygotujcie się do prezentacji prac z tego działu.
II JEDNOSTKI DŁUGOŚCI I POWIERZCHNIE
- Przypomnijcie sobie, jakie znacie jednostki długości, powierzchni oraz jakie zależności występują między nimi. Obejrzyjcie film "Pole powierzchni" i poćwiczcie ukladankę "Miary długości".
- Podzielcie się zadaniami w grupie i zmierzcie odległość między szkołą a kościołem, szkołą a Ośrodkiem Kultury. Będziecie dokonywać pomiaru różnymi sposobami np. krokami, tiptopkami, kołem do odmierzania odległości z licznikiem. Zapiszcie wyniki pomiaru, stosujcie różne jednostki i następnie porównajcie w grupach. Który pomiar jest najbardziej dokładny? Co waszym zdaniem wpłynęło na błąd pomiaru.
- Zmierzcie wzrost uczniów klasy, którą wylosujecie. Samodzielnie dobierzcie właściwą metodę pomiaru, aby wykonać go jak najbardziej dokładnie. Przygotujcie tabelę do zapisu otrzymanych pomiarów.Obliczcie średni wzrost klasy. Następnie spotkajcie się z pozostałymi grupami i skonsultujcie otrzymane wyniki. Zaprezentujcie efekty swojej pracy w postaci wykresu słupkowego.
- Dokonajcie odpowiednich pomiarów, aby obliczyć powierzchnię klasopracowni matematycznej, boiska, sali gimnastycznej.
- Wyszukajcie na stronach internetowych informacji na temat tangramów. Zapoznajcie się z techniką ich układania.
- Z gotowych elementów tangramowych każdy niech ułoży figurę według otrzymanego szablonu. Możecie to robić na czas - kto będzie najszybszy. Spróbuj stworzyć tangram wg własnego wzoru. Porównajcie obwody i pola. Zapiszcie wnioski na kartkach.
- Teraz w czteroosobowych zespołach napiszecie instrukcję, w jaki sposób z kwadratowej kartki otrzymać siedem elementów tangramu. Następnie wymieńcie się instrukcjami i spróbujcie według spisanych poleceń podzielić kwadrat na siedem części. Oceńcie, czy każda z grup wykonała to zadanie poprawnie. Jeżeli są błędy w instrukcji - to poprawcie je.
- Przygotujcie samodzielnie papierowe tangramy i ułóżcie z nich pracę "Tangramowa kraina". Obliczcie z ilu tangramów składa się wasza praca. Obliczcie łączne pole powierzchni zajęte przez tangramy. Informacje pisemne dołączcie do pracy.
III KALENDARZ I CZAS
- Przypomnijcie sobie wszystkie jednostki czasu, którymi się posługujecie oraz zależności między nimi. Wyszukajcie też w Internecie te jednostki czasu które były używane dawniej. Podzielcie się na trzyosobowe grupy i wykonajcie na czas układankę - "Miary czasu".
- Wyszukajcie sławnych Polaków, którzy już odeszli (możecie korzystać z Internetu lub źródeł książkowych), wypiszcie daty ich narodzin oraz śmierci. Będziecie obliczać ile lat, miesięcy i dni żyli Ci ludzie, może uda wam się obliczyć ile to dni? Sprawdźcie, czy data narodzin lub śmierci wypadła w roku przestępnym. W którym wieku żyli? Następnie stwórzcie w grupie wspólny plakat lub prezentację multimedialną, gdzie zamieścicie swoje ciekawe informacje.
- Przeprowadźcie badanie w swojej rodzinie, zadając każdemu członkowi rodziny pytanie, ile godzin przeciętnie śpi w ciągu doby. Następnie opracujcie wyniki, obliczając ile to godzin w ciągu całego roku oraz ile to dni. Dokonajcie wspólnie analizy wyników. Dane, które otrzymacie, przedstawcie w postaci diagramu słupkowego.
Będziecie pracować w czteroosobowych grupach, wybierzcie lidera.
Pamiętajcie!
Ważna jest dobra organizacja pracy w zespole oraz współdziałanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz